Home Forums Dializa i Ty dokuczliwe swędzenie Re:dokuczliwe swędzenie

#5856

Syla
Participant

Witam Cię Dominiko!

Swędzenie skóry na dializie to nic innego jak podwyższone stężenie fosforanów w organizmie – pisałam o tym na forum wcześniej. Jeżeli chcesz prześlę Ci swoją pracę na temat diety – bardzo ciekawie i szczegółowo opisana:)

Twój Tato i Wy jako domownicy powinniście wiedzieć, że fosfor bardzo trudno jest usunąć z krwi podczas hemodializy. Tak więc jedynym skutecznym sposobem kontroli jego stężeń we krwi jest ograniczenie spożywania produktów bogatych w fosfor i systematyczne zażywanie leków wiążących go w świetle przewodu pokarmowego. Najczęściej węglan wapnia, czyli Calcium Carbonicum, w wyjątkowych przypadkach Alusal. Leki te powodują wydalanie namiaru fosforu z kałem. O tym oczywiście decyduje lekarz – koniecznie zapytajcie i jeszcze raz przeanalizujcie dietę taty.

Kolejnym powodem uporczywego swędzenia ciała w trakcie zabiegu hemodializy jest po prostu uczulenie na któryś składnik sprzętu dializacyjnego. Może to być np. renalina (używania do płukania dializatorów, stąd pacjentom używamy wtedy jednorazowych dializatorów) lub składnik używany do sterylizacji drenów dializacyjnych – są specjalne dreny, sterylizowane innymi mniej uczulającymi składnikami – zapytajcie o nie lekarza na Stacji.

Biegunka po dializie też zdarza się u chorych dializowanych, podobnie jest z podwyższonym stężeniem GGTP we krwi – przyczyną jest tutaj choroba taty, czyli przewlekła niewydolność nerek. A jak z wynikami AspAt i AlAt? Również podwyższone?

Kąpiele w emolium bardzo fajny pomysł:) Dobre są również preparaty dla malutkich dzieci, np. z serii oillatum lub zwykła oliwka dla dzieci, która dodatkowo tworzy barierę ochronną dla skóry.

Co do hydrocortizonu – jest naturalnym hormonem ludzkim, wydzielanym przez korę nadnerczy. Działa przeciwzapalnie (zmniejsza zaczerwienienie i swędzenie skóry). Pamiętam pacjentkę u nas na Stacji dializowaną która przed każdą dializą dostawała bolus hydrocortizonu (tzn. bezpośrednio do układu krwi) i całą dializę świetnie znosiła – porozmawiajcie o tym również z lekarzem

Życzę Domino powodzenia i będę czekała na rozwój, oczywiście pomyślny Waszej sytuacji.

Pozdrawiam 🙂